Od chwili kiedy powsta³a broñ palna prawie
natychmiast zaczêto j± udoskonalaæ i modernizowaæ, w celu uzyskania
wiêkszej precyzji strza³ów, trwa³o to przez wieki. Du¿ym sukcesem by³o
zastosowanie luf gwintowanych, by³ to olbrzymi krok naprzód. Sprawdzono
i przetestowano wszystkie rodzaje gwintów. Ju¿ przed wojn± niektórzy
producenci zaczêli stosowaæ lufy z gwintem wielo bruzdowym, czyli
wiêcej ni¿ cztery bruzdy a wiêc piêæ, sze¶æ, siedem. Stwierdzono, ¿e z
takich luf mo¿na uzyskaæ bardzo wysok± precyzjê strza³ów z ró¿nej
amunicji. Druga wojna przerwa³a produkcjê broni my¶liwskiej, firmy
które j± wytwarza³y przestawi³y produkcjê na cele militarne wykonuj±c
broñ wojskow± i uszczupli³a arsena³y my¶liwych Po wojnie
zapotrzebowanie by³o du¿e, rynek by³ ch³onny i na broñ super celn± nie
by³o du¿ego zapotrzebowania. Dopiero nasycenie rynku i ostra
konkurencja wymusi³a pewne zmiany, firmy zaczê³y miêdzy sob±
rywalizowaæ do tego doszed³ postêp techniczny i my¶liwym i strzelcom
sportowym zaczêto oferowaæ broñ coraz doskonalsz± o coraz lepszych
parametrach i wiêkszej precyzji strza³ów.
Pierwsz± znan± mi firm± która zaczê³a powszechnie
stosowaæ lufy o sze¶ciu bruzdach w wiêkszych my¶liwskich
kalibrach 308W i 3006 i to w taniej broni by³a amerykañska firma
Remington a w Europie od pewnego czasu Fiñska TIKKA ale nie we
wszystkich egzemplarzach. Broñ z luf± o sze¶ciu zapewnia bardo ma³y
rozrzut gdy¿ pocisk w czasie przej¶cia przez lufê ma lepsze
prowadzenie. Zastosowanie do sztucera grubej na oko³o 20mm i sztywnej
lufy z gwintem sze¶ciu bruzdach da doskona³e wyniki strzelania z ró¿nej
amunicji. Zastosowanie takich luf powoduje, ¿e nie musz± byæ krytyczne
dopasowanie do w³a¶ciwego rezonansu, broñ bêdzie strzelaæ ¶rednio
dobrze z ka¿dej amunicji, otó¿ w czasie strza³u lufa dostaje ruchu
skrêtnego i falowego.
Wyobra¼my sobie d³ug± wêdkê teleskopow±, gdy nadamy jej ruch falowy w
p³aszczy¼nie pionowej to jej koniec bêdzie zakre¶la³ ruchy z góry do
do³u i z do³u do góry a punkt trzymania bêdzie miejscem zerowym. Im
d³u¿sza wêdka tym jej koniec bêdzie zakre¶la³ wiêksze odchylenia,
je¿eli w czasie tego falowania zrobimy kilka kroków do ty³u to jej
koniec zakre¶li sinusoidê a je¶li j± zsuniemy stanie siê krótka i gruba
i gdy bêdziemy usi³owali nadaæ jej ruch falowy to zobaczymy, ¿e wygina
siê bardzo ma³o lub wcale. Przyk³ad z wêdk± ma dok³adne odniesienie do
lufy sztucera punkt zerowy to miejsce mocowania lufy w komorze
zamkowej. Wyj¶cie pocisku z lufy musi byæ ¶ci¶le zsynchronizowane z jej
ruchem i ugiêciem. W momencie gwa³townego zap³onu ³adunku prochowego i
ruchu pocisku do przodu czê¶æ energii pobiera lufa i zaczyna oscylowaæ
z okre¶lon± czêstotliwo¶ci±, która zale¿y od kilku czynników miedzy
innymi, wielko¶ci energii ³adunku prochowego, grubo¶ci i jej d³ugo¶ci.
W czasie tego falowania wystêpuje moment, w którym koniec wêdki osi±ga
swoje najwy¿sze uniesienie zatrzymuje siê na moment i po chwili zaczyna
wracaæ dó³ to w³a¶nie w tym jedynym nieruchomym momencie pocisk musi
opu¶ciæ lufê broñ osi±ga wtedy swoje jedyne i najlepsze skupienie. Gdy
dan± lufê dostroimy do rezonansu do jednego typu amunicji i zmienimy na
inn± zmieni siê rezonans lufy natychmiast zwiêkszy siê rozrzut. Dana
lufa osi±ga swoje najlepsze skupienie gdy dostroimy j± do æwiartki fali
mo¿na te¿ stroiæ do czêstotliwo¶ci owertonowej ale w takim przypadku
nigdy nie osi±gniemy najlepszego skupienia jak± mo¿e daæ lufa.
Najkorzystniej jest z punktu widzenia najlepszego wykorzystania energii
gazów prochowych, ¿e pocisk musi opu¶ciæ lufê w momencie, gdy jest
odgiêta do góry. Aby zniwelowaæ negatywny wp³yw ró¿nego rozko³ysu lufy
przez amunicjê o ró¿nej prêdko¶ci nale¿y zastosowaæ ¶rodek najprostszy,
grub± i sztywn± a przez to ciê¿k± lufê. Gruba lufa w s³ownictwie
konstruktorów broni nazywa siê luf± Manna.
Dostrojenie lufy do jednej amunicji po po³owie ¿ywotno¶ci lufy da
lepsze wyniki ni¿ jej wymiana. Strojenie do jednej czwartej lambda,
czyli æwiartki fali umo¿liwia zastosowanie lufy krótszej, ale mimo
wszystko daj±c± wysok± precyzjê strza³ów. I do lamusa idzie fakt, ¿e
tylko d³ugie lufy zapewniaj± wysok± celno¶æ, na pewno strzelanie z
broni o krótkiej lufie wymaga od strzelca opanowania i sporego
do¶wiadczenia. Na naszym rynku ju¿ pojawia siê broñ o krótkiej lufie a
mimo to strzelaj±c z zalecanej amunicji osi±gamy wy¶mienite skupienie.
Strojenie lufy gwintowanej mo¿na przeprowadziæ kilkoma metodami,
najlepsz± powinien wybraæ rusznikarz dokonuj±cy tego zabiegu.
Dostrojenie lufy w d³ugiej broni my¶liwskiej lub sportowej jest
zabiegiem bardzo precyzyjnym dlatego ¿e czêstotliwo¶æ falowania lufy
jest do¶æ wysoka i w tym przypadku dok³adno¶æ ustalenia d³ugo¶ci lufy
wynosi 0.1-0.3mm dlatego powinien to zrobiæ do¶wiadczony
rusznikarz. Pewn± pomoc± do tego zabiegu s± nowoczesne elektroniczne
przyrz±dy pomiarowe jak model 35 Proof. opisany w skrócie w czê¶ci 1.
Oczywi¶cie na wysok± precyzjê strza³ów wp³ywa jeszcze szereg
innych technicznych czynników ale w naszym przypadku
zak³adamy ¿e s± dobrze dopracowane.
Wiedza o ruchu lufy w czasie strza³u obecnie jest coraz wiêcej
wykorzystywana przez konstruktorów i powoli zaczyna byæ stosowana.
Prawdopodobnie Finowie od kilkudziesiêciu lat opanowali sztukê
doprowadzania do odpowiedniego rezonansu luf swojej nawet standardowej
broni w czasie strza³u i powszechnie to stosuj± gdy¿ ich broñ odznacza
siê bardzo dobr± celno¶ci±, w wiêkszo¶ci dostêpnej literatury której
autorami s± uznani znawcy broni pozytywnie opisuj± wysok± celno¶æ
produkowanej przez Finów broni.
W 1997roku mia³em mo¿liwo¶æ przeprowadzenia prawie godzinnej rozmowy z
Michai³em Dragunowem rosyjskim konstruktorem s³ynnego karabinu
snajperskiego stosowanego powszechnie w by³ym Uk³adzie Warszawskim SWD
(Snajperska Wintowka Dragunowa). Powiedzia³ mi rzecz bardzo
interesuj±c±, otó¿ gdy najlepszy model prototypu by³ ju¿ dobrze
dopracowany zaczêto przeprowadzaæ próby strzelaj±c amunicj± o ró¿nej
nawa¿ce prochu a¿ w koñcu uzyskano najlepsze skupienie. Aby uzyskaæ
wysok± powtarzalno¶æ dobrego skupienia ze specjalnie dobranej amunicji
przez ka¿dy wyprodukowany egzemplarz broni i ¿eby by³ idealnie wiern±
replik± prototypu zaczêto stosowaæ wa¿enie lufy. Niezale¿nie od
utrzymania wysokich parametrów, i w±skiej tolerancji przy toczeniu lufy
i wytwarzaniu innych elementów, które s± do niej umocowane, lufê ze
wszystkimi elementami do niej przytwierdzonymi dok³adnie wa¿ono, je¿eli
wyst±pi³ b³±d wiêkszy ni¿ 1 gram starano siê go zniwelowaæ Tylko przy
tej, co prawda ¿mudnej metodzie mo¿na by³o uzyskaæ dobre wyniki. A wiêc
lufa by³a pobudzana do drgañ z wysok± powtarzalno¶ci±, na jak±
pozwala³a starannie elaborowana amunicja, wchodzi³a w okre¶lony i
powtarzalny rezonans, przek³ada³o siê to na wysokie skupienie
przestrzelin teoretycznie w ka¿dym wyprodukowanym egzemplarzu. Czy t±
metodê powszechnie stosowano przy produkcji ka¿dej sztuki broni, czy
tylko przy pewnej ilo¶ci, na ten temat nie mam ¿adnych informacji.
Z broni± o nazwie Mosin a w s³ownictwie znawców, rosyjski Nagant czyli
kb pierwszy raz spotka³em siê przed ponad 30 laty gdy strzela³em z
wojskowej wersji na strzelnicy Czechów w Lublinie do tarczy sylwetki na
300m z muszki, szczerbinki i bez wiêkszych problemów trafia³em mo¿e nie
mia³em samych 10-tek ale skupienie nie by³o z³e, mimo ¿e broñ by³a
niezwykle prosta i toporna. Broñ ta ma lufê krótk±, grub± i sztywn±, na
lufie jest uchwyt na bagnet i sam bagnet, który swoj± mas± dodatkowo
usztywnia w czasie strza³u koniec lufy. Do tego odpowiednio dobrana
amunicja i w tej postaci broñ by³a bardzo celna. Przystrzeliwanie tej
broni zalecano z bagnetem gdy¿ tylko wtedy ¶redni punkt trafienia w
przybli¿eniu pokrywa³ siê z nastawami przyrz±dów celowniczych, w
przypadku zdjêcia bagnetu znacznie przesuwa³ siê ¶redni punkt trafienia
nawet o kilkana¶cie centymetrów na 100metrów. ¦wiadczy to o tym, ¿e po
zmianie masy koñca lufy ulega³ zmianie ruch obrotowy i ruch falowy i
pocisk opuszcza³ lufê w innym niew³a¶ciwym momencie. Mo¿na to porównaæ
do kamertonu, który ma okre¶lon± czêstotliwo¶æ przez swoje ¶ci¶le
okre¶lone wymiary, gdy do niego przytwierdzimy ma³y magnes spowoduje to
natychmiast zmianê rezonansu i jego koniec bêdzie wibrowa³ z inn±
czêstotliwo¶ci± daj±c inny ton, czyli zmieni siê amplituda. Odpowiedni
wybór d³ugo¶ci lufy, który zosta³ ustalony na 517mm nie by³ zupe³nie
przypadkowy, poprzedzi³y go d³ugie badania poligonowe, które
doprowadzi³y do ustalenia tej a nie innej d³ugo¶ci.
Na pocz±tku lat 90 tych zaczêto przerabiaæ wojskowe wersje Mosina do
celów my¶liwskich, usuniêto ciê¿ki i nieprzydatny bagnet i zdemontowano
te¿ jego masywny uchwyt, zmiana masy spowodowa³a inny rezonans, koñca
lufy w czasie strza³u powoduj±c jednocze¶nie zwiêkszenie rozrzutu,
miêdzy innymi to sta³o siê przyczyn± z³ej opinii o tej bardzo celnej
broni. Obecnie niektóre egzemplarze s± tak niecelne, ¿e trudno trafiæ w
kartkê papieru na 50m i to z zamontowan± lunet±. Dopiero ponowne ¿mudne
strojenie przynosi po¿±dane rezultaty, broñ mimo swojej krótkiej lufy
ponownie ma doskona³e skupienie. Dodatkow± zalet±, która sprzyja dobrej
celno¶ci tej broni jest jej nietypowy i odmienny zamek, który w swoim
g³ównym zastosowaniu znacznie góruje nad zamkiem Mausera.
Moja "my¶liweczka" czyli osobista ¿ona po przemy¶leniu zdecydowa³a siê
jednak na Mosina mimo ¿e nie ma wygl±du rasowego sztucera ale jest
krótki, lekki i dla niej bardzo porêczny, a jak strzela z amunicji
firmy Lapua z pociskiem Mega i lunet± Docter Optic 6x42 to rozrzut 4
strza³ów na 100 metrów nie przekracza 17mm, na tarczy jest to jedna
du¿a dziura oczywi¶cie lufa musia³a byæ na nowo ponownie bardzo
precyzyjnie strojona. Tak dobre skupienie z tej broni uzyskuje tylko
moja ¿ona, która ma wybitne predyspozycje strzeleckie i jest strzelcem
doskona³ym znacznie lepszym ni¿ ja. Do¶wiadczony rusznikarz potrafi
wykonaæ broñ typu sztucer o du¿o wiêkszej precyzji strza³u ni¿
najlepsza produkowana seryjnie broñ najlepszej firmy, pod warunkiem, ¿e
ma na to du¿o czasu a jego cena bêdzie odpowiednia do w³o¿onej pracy,
wystarczy poogl±daæ francuski kana³ Seasons by stwierdziæ, ¿e ma³e
warsztaty rzemie¶lnicze wytwarzaj± doskona³ej jako¶ci broñ i prawdziwe
arcydzie³a sztuki. Znajomy rusznikarz i producent broni Norweg Trun
Unset, który uczy³ mnie tajników zawodu na specjalne zamówienie
wytwarza³ sztucery my¶liwskie w kal 8 x 68 S do strzelania na dalekie
dystanse a zw³aszcza do polowañ na kozice które s± nies³ychanie czujne
i ka¿dy egzemplarz który opuszcza³ jego jednoosobowy warsztat musia³
dawaæ rozrzut 5 strza³ów na 300metrów oko³o 30 - 50 milimetrów,
niewiarygodne ale prawdziwe. Lufy d³ugie i cienkie w silnych kalibrach
by uzyskaæ dobre skupienie pocisków musz± byæ bardzo precyzyjnie i
krytycznie strojone.
Jak z tego widaæ na wysok± precyzjê strza³ów ma wp³yw nie tylko jako¶æ
wewnêtrznego przewodu lufy ale tak¿e ¶cis³a synchronizacja oscylacji z
momentem opuszczenia pocisku. Falowy ruch w p³aszczy¼nie pionowej ma
decyduj±cy wp³yw na skupienie pocisków i nazywam go ruchem podstawowym,
ruch skrêtny ruchem wtórnym. Na podstawie moich w³asnych do¶wiadczeñ i
obserwacji wynika ¿e ruch falowy jest spory i gdyby teoretycznie
przed³u¿yæ koniec lufy o 100 metrów to w standartowej broni o kal.3006
wielko¶æ przez ni± zakre¶lana by wynosi³a od 60 do 100cm. Od pewnego
czasu wspólnie z panem Piotrem Kocyanem konstruktorem broni, prowadzimy
przygotowania do budowy urz±dzenia które w ka¿dych warunkach mo¿e
dokonaæ pomiaru ruchu, koñca lufy ale tak¿e okre¶liæ jego wielko¶æ i
kierunek. U³atwi to postawienie diagnozy czy lufa jest za krótka lub za
d³uga dla danej amunicji.
Przez 20 lat moich prób i do¶wiadczeñ z broni± kulow± mogê stwierdziæ
i¿ mo¿na u¿yæ porównania ¿e w broni o pojedynczej lufie typu
sztucer, lufê mo¿na stroiæ podobnie jak skrzypce lub fortepian by
uzyskaæ najmniejszy rozrzut z danego egzemplarza broni.
[dodane 10 grudnia 2008]
Uwagi co do strojenia lufy...
Wra¿enia po us³ugach...